Followers

Saturday, July 21, 2012

Menggapai Ramadhan Penuh Strategi


Salam to all readers =)

Ramadhan telah kembali menaungi langit kehidupan kita.

Bulan istimewa, turun di dalamnya perlembagaan kehidupan kita: Al-Quran.

“ (Masa yang diwajibkan kamu berpuasa itu ialah) bulan Ramadan yang padanya diturunkan Al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia, dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan yang salah.” Surah Al-Baqarah ayat 185.

Bulan itu istimewa, di dalamnya Allah membuka seluas-luasnya satu perkara yang sukar: Keampunan.

Daripada Abi Hurairah, sesungguhnya Rasulullah SAW bersabda:
“Barangsiapa yang mendirikan Ramadhan dengan penuh keimanan, dan berkira-kira(bersungguh-sungguh memperhatikan amalnya) maka diampunkan untuknya segala dosanya yang telah lalu”
(Hadith riwayat Bukhari, Muslim, Nasaai, Tirmizi, Abu Dawud dan Ahmad)

Bulan itu sangat istimewa, kerna di dalamnya sahaja Allah menyediakan sesuatu, yang tiada di dalam bulan-bulan lain: Pembukaan pintu syurga, penutupan pintu neraka dan suasana, bi’ah untuk berbuat kebaikan dan meninggalkan kejahatan.

Rasulullah SAW bersabda:
“Apabila masuk sahaja malam pertama dari bulan ramadhan, terikatlah syaitan dan terpenjaralah jin, dan tertutuplah segala pintu neraka, dan tidak terbuka daripadanya walau satu pintu, dan terbukalah pintu-pintu syurga, dan tidak tertutup daripadanya walau satu pintu, dan menyerulah penyeru: Wahai orang yang mencari kebaikan, carilah! Wahai orang yang mencari keburukan, cukup-cukuplah dan Allah menjauhkan kamu dari neraka. Begitulah setiap malam” Riwayat Tirmizi dan Ibn Majah, dinilai Sohih oleh Al-Albani.


Yang besar di dalam Ramadhan, hakikatnya bukan pahala. Tetapi yang besar dalam Ramadhan adalah keampunan Allah SWT. Bulan ini, Allah membuka seluas-luasnya rahmat dan kasih sayangNya. Bulan ini, adalah bulan Allah SWT membuka peluang keampunanNya kepada hamba-hambaNya.

Pahala, boleh terkikis dengan amal buruk kita. Tetapi apabila kita mendapat keampunan Allah S.W.T, maka pahala sedikit atau banyak itu bukanlah ukuran kita. Yang kita kejar dalam Ramadhan, dalam ibadah-ibadah kita, bukanlah pahala yang bertimbun-timbun itu. Tetapi yang kita bersungguh-sungguh beramal dalam bulan Ramadhan ini, adalah untuk mendekati Allah dan merayu keampunanNya.


Gendang itu sudah dipalu
Menggetarkan hati menarik rindu
Roh-roh mula bangkit tersenyum
Pesta rohani sudah tiba
Ramadhan datang membawa rahmat dan keampunan daripada-Nya


Ya Allah, terima kasih kerana sampaikan kami kepada Ramadhan..
Berikanlah rezeki kepada kami untuk mengaut sebanyak-banyaknya peluang di dalam bulan hadiah daripadaMu itu..
Berikanlah kami keampunan, rahmat dan maghfirahMu,ya Allah..
Moga-moga bulan Ramadhan kali ini, menjadi medan kami untuk melatih diri, dalam memperkuatkan diri kami menjadi hambaMu yang terbaik wahai Ilahi..

Laksanakan Ramadhan ini sebaik mungkin..
Sama-sama kita amalkan..

Laksanakan Ramadhan dengan penuh strategi. Bukan semberono. Jangan biar ada masa yang terbazir. Terus-terusan berusaha agar setiap detik di dalam Ramadhan ini bermakna.

Sungguh, kita tidak mahu rugi pada bulan yang sepatutnya menguntungkan orang-orang mukmin.

Ayuh!
Menggapai Ramadhan dengan penuh strategi!

No comments:

Post a Comment